Op deze pagina verzamelen we relevante artikelen uit diverse media. Heeft u een tip? Neem contact op met Berber Laarman op [email protected].
Artikel in Medisch Contact, ‘En hoe is het eigenlijk met jóu?’ 23-06-2016
Door: Marieke van Twillert
Slachtoffers van medische missers vragen terecht aandacht. Maar wat doet het eigenlijk met degene die de calamiteit veroorzaakt – de arts? Het persoonlijke verhaal van Sander Romijn, long- en traumachirurg in het Jeroen Bosch Ziekenhuis.
Artikel op Zorgvisie.nl: ‘Geef calamiteitenonderzoek aan patiënt’, 31-05-2016
Door: Bart Kiers
“Ziekenhuizen zouden bij een calamiteit altijd het onderzoeksrapport aan patiënten moeten geven. De belangrijkste lessen zouden ze op hun eigen website moeten plaatsen. Dat zegt Johan Legemaate, hoogleraar gezondheidsrecht aan het AMC, in reactie op de aankondiging dat minister Edith Schippers van VWS ziekenhuizen gaat dwingen om de onderzoeksrapporten naar calamiteiten op hun eigen website te plaatsen.”
OPEN op Skipr: ‘Openheid na incidenten gaat niet vanzelf’, 20-05-2016
Ook Skipr was aanwezig bij de presentatie van het eerste OPEN rapport: “Openheid na incidenten in de zorg vraagt om een systematische en georganiseerde aanpak. Tot die conclusie komen VUmc, AMC en onderzoeksinstituut NIVEL na een gezamenlijk onderzoek. Openheid is al jaren de professionele norm en sinds januari 2016 zelf een wettelijke verplichting, maar de praktijk blijkt weerbarstiger, constateren zij.”
Stef Verhoeven op Zorgveilig.nl: “Openheid is hier de norm. Punt!”
Hoofdredacteur van www.zorgveilig.nl Stef Verhoeven was aanwezig bij de presentatie van het eerste OPEN rapport, en schreef daar bovenstaand verslag over. “De meerwaarde van de studie OPEN is de relatieve eenvoud waarin alles nog eens is beschreven in een dun en leesbaar rapport dat gebaseerd is op een open uitwisseling in een leernetwerk en gesprekken met ervaringsdeskundigen.”
The Wall Street Journal: “Hospitals find a way to say The Wall Street Journal: “Hospitals find a way to say ‘I’m sorry’.”
Artikel in The Wall Street Journal over communication and resolution programma’s zoals PEARL aan Stanford University, waarover op deze website eerder een Ted Talk is geplaatst (zie iets naar beneden op deze pagina). In het artikel wordt ter illustratie de ervaring van Gary Avila, betrokkene bij een medisch incident, besproken. “The sincerity of the apology she gave, expressing regret and acknowledging his suffering, “was the first time anyone ever said ‘I’m sorry’ “after a difficult hospital experience.”
Australisch hoogleraar Sydney Dekker over het verbeteren van patiëntveiligheid door op een andere manier met fouten om te gaan: ‘Het probleem van criminalisering van fouten moet je maatschappelijk oplossen. Op korte termijn lijkt het de veiligheid te vergroten, er worden zaken gewonnen, we geven mensen de illusie dat we ze beschermen tegen niet-functionerende medici. Maar op lange termijn creëren we een cultuur van geheimhouden van risico’s, van niet-vertellen, doofpotten, angst en defensieve geneeskunde.’
Radio-uitzending over Smalhout Stichting voor bijstand aan patiënten na incidenten, 13 januari 2016
De prof. dr. Smalhout Stichting wil patiënten ondersteunen na een medisch incident. Speciale aandacht gaat uit naar het voorkomen dat medische incidenten onder de pet worden gehouden. Oprichter en anesthesioloog Hans Kraak vertelt over de zienswijze van Smalhout op openheid na incidenten: ‘Daarin [de opleiding door Smalhout] werd iedere keer benadrukt dat je naar je patiënten toe open en eerlijk moet zijn. Ook als er fouten gemaakt worden, want die worden gemaakt, dat is niet anders.’
Artikel in NRC: “Het verborgen verdriet van de dokter”, 24-11-2015
Door: Enzo Steenbergen
In het ziekenhuis is het ongebruikelijk om te praten over overleden patiënten of fouten. Maar ook de arts heeft emoties. Het ziekenhuis in Groningen wil een taboe doorbreken.
Artikel in Medisch Contact: “Klachtenbemiddeling voorkomt erger”, 22-10-2015
Door: Dick Engberts
Niet alleen artsen maar ook patiënten geven de voorkeur aan een snelle en informele klachtafhandeling. Bemiddeling – en meer specifiek: mediation – kan hierbij helpen. De praktijk is hoopgevend.
Artikel in Medisch Contact: “Just culture in toekomstvisie IGZ”, 12-10-2015
Door: Eva Nyst
De IGZ gaat zich de komende jaren meer richten op een just culture in de zorg. Bij fouten moet de nadruk liggen op het herstellen van ontstaan leed en het samen voorkomen van nieuw leed. Dit zei Hans Schoo, hoofdinspecteur curatieve zorg van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) woensdag op een KNMG-congres over patiëntveiligheid.
Praktijkperikel in Medisch Contact: “Tuchtrecht: wordt de dokter er beter van?”, 1-10-2015
Verhaal op Patiënt Veilig: “Wat als je zelf het slechte nieuws bent?”
Door: Matthijs Buikema
Als arts moet je regelmatig moeilijke gesprekken voeren. Extra moeilijk wordt het als het om klachten of (vermeende) fouten gaat. Je bent dan immers zelf deel van het slechte nieuws. Maar hoe doe je dat, een constructief gesprek voeren als je zelf deel uit maakt van het slechte nieuws?
Artikel in Medisch Contact: “Waardeer de frisse blik van de co”, 22-09-2015
Afhankelijkheid bij coassistenten nog altijd sta in de weg. Ondanks alle aandacht voor het belang van reflectie en feedback, durven de meeste co’s en aiossen nog steeds niet openlijk kritiek te uiten op opleiders en anderen van wie zij afhankelijk zijn. Er zou nu eindelijk eens aan de noodzakelijke openheid gewerkt moeten worden.
‘Ook een chirurg zou meer aan ‘aftersales’ kunnen doen’
Auteur: Victor Kammeijer
Interview met prof. Johan Legemaate in het Nederlands Tijdschrift voor Heelkunde, mei 2015
Openheid van zaken geven na medische fouten is hoe dan ook de beste oplossing, aldus prof. Johan Legemaate.
‘Altijd wat’ maakte een reportage over het effect van een medische fout op de zorgverlener
14-10-2014
Een medisch incident kan grote impact hebben op de zorgverlener. Sommigen van hen ontwikkelen gezondheidsproblemen ten gevolge van het incident, zoals depressie, verslaving, of PTTS. Bovenstaand fragment maakt duidelijk wat de gevolgen van een medisch incident voor de zorgverlener kunnen zijn, en wat voor invloed dat vervolgens op de patiënt en de veiligheid van zorg kan hebben. Een open en veilige cultuur waar de nadruk ligt op het leren van incidenten kan bijdragen aan de vermindering van de ernst van deze gevolgen. Opvang voor de zorgverlener en begeleiding in de communicatie met de patiënt is onderdeel van een dergelijke open en veilige cultuur.
TEDx Talk: Transparency, Compassion, and Truth in Medical Errors
12 februari 2013
Leilani Schweizer verloor haar zoontje ten gevolge van een medische fout. In deze TEDx Talk vertelt ze hoe het Stanford University Hospital haar opving na zijn overlijden. Een pleidooi voor openheid en medeleven na medische fouten. Niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de betrokken zorgverlener.
Bekijk het fragment hier.